پریود چیست
نوشته شده توسط : محمد یوسفی

پریود یکی از شگفت انگیزترین تحولات در بدن خانم ها است. بسیاری از دختران نوجوان که برای اولین بار این سیکل را تجربه می کنند، دچار ترس و واهمه می شوند. علت این هراس ناآگاهی و عدم اطلاع از تغییرات هورمونی در بدن است. هورمون ها اساس تحولات جسمی و روانی در هر دو جنس هستند. می خواهید بدانید پریود چیست ؟ با اینترنت چک همراه شوید تا جواب همه سوالات تان را پیدا کیند.

پریود چیست ؟

Period ، عادت ماهانه ، قاعدگی و … همگی اشاره به یک موضوع دارد. به طور ساده می توان گفت که پریود همان خونریزی ماهانه زنانه است. ریزش لایه داخلی رحم (آندومتر) به صورت خون و بافت از دهانه رحم خارج شده و از طریق دهانه واژن به بیرون هدایت می شود. این پروسه کاملا طبیعی است و بیماری یا مشکل و ایراد تلقی نمی شود.

علائم پریود طبیعی

در دوران بلوغ برای اولین بار دختران قاعدگی را تجربه می کنند. این فرایند نشان دهنده سلامت بوده و آمادگی جسمانی فرد را برای بارداری مشخص می کنند. دخترانی که پس از ۱۶ سالگی هنوز خونریزی پریود را تجربه نکرده اند باید برای بررسی های پزشکی اقدام کنند.

از چه زمانی پریود شروع می شود؟

ژنتیک و خصوصیات فردی بانوان با هم یکسان نیست. همینطور که برخی از افراد قد بلند یا قد کوتاه هستند شروع تغییرات هورمونی نیز در افراد کاملا متفاوت است. به طور معمول اغلب دخترها در بین سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی حداقل یکبار پریود می شود.

در ابتدا این خونریزی نامنظم است و پس از تنظیم هورمون های بدن شکل منظم تری می گیرد. سیکل کامل پریود ۲۸ روز یکبار است و در هر نوبت بین ۳ تا ۷ روز خون قاعدگی از فرد خارج می شود. به این ترتیب عادت ماهانه تا زمان فعال بودن هورمون ها ادامه دارد. همه خانم های سالم ماهی یکبار خونریزی پریود دارند که با رسیدن به دوران یائسه، این روند متوقف می شود.

این مطلب را حتما بخوانید  تشخیص ویروس در ویندوز 10

مدت زمان هر سیکل پریود

پریود چیست و چرا اتفاق می افتد؟

قاعدگی قدرت باروری یک زن است. مادامی که عادت ماهانه ادامه دارد امکان باردار شدن فرد هم وجود دارد. در هر سیکل ماهانه حداقل یک تخمک ( گاهی بیشتر) از تخمدان آزاد می شود. این تخمک آمادگی لقاح با اسپرم را دارد. با حرکت تخمک به سوی رحم و در صورت برخورد با اسپرم، تخمک بارور شده و نطفه تشکیل می شود. این ساده ترین تعریف از چگونگی بارور شدن است.

در اغلب اوقات تخمک بارور نمی شود و لقاح اتفاق نمی افتد. در این صورت بارداری منتفی است و دیگر تخمک به تغذیه از دیواره های رحم نیازی ندارد. بنابراین بافت داخلی رحم جدا کنده شده و از بدن خارج می شود. این فرایند توام با خون ریزی بوده و هر ماه تکرار می شود. پیش از این در تعریف پریود چیست به این موضوع اشاره شد.

پریود چیست ؟

پریود چیست

دلیل اتفاق افتادن پریود چیزی نیست جز اینکه تخمک به همراه بافت های جدا شده از پوشش داخلی رحم، از بدن خارج می شود. این پروسه به دلیل عدم لقاح رخ داده و به محض حامله شدن فرد، تا زمان به دنیا آمدن نوزاد خون ریزی ماهانه قطع می شود. تخمک پس از بارور شدن به دیواره رحم چسبیده و از بافت خونی تغذیه می کند. در این میان هورمون پروژسترون نقش مهمی را بر عهده دارد.

علائم عادی بودن پریود چیست ؟

شدت و مدت خون ریزی ماهانه در همه دخترها یکسان نیست. اگر این ویژگی ها را دارید قاعدگی کاملا طبیعی و عادی به حساب می آید.

  • چرخه قاعدگی بین ۲۴ تا ۳۸
  • خون ریزی قاعدگی بین ۴ تا ۷ روز
  • خون دفع شده در هر پریود بین ۵ تا ۸۰ میلی گرم

https://internetchk.com/what-is-a-period/





:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: